UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Počnúc vydaním tak trochu comebackového „With Teeth“ sa u Trenta Reznora veľa zmenilo. Kedysi dlhé čakanie na každý nový album vystriedal nával kreativity a prebudenie k životu, ktoré sa výrazne podpísalo pod vyznenie rekapitulujúceho „With Teeth“ i krátko potom nasledujúceho koncepčného albumu „Year Zero“, kde si Reznor úspešne vyskúšal modernizáciu svojho typického rukopisu. Ku kulminácii prišlo tohto roku, keď si NINE INCH NAILS pripísali na konto až dve nahrávky. Zároveň pokračujú Reznorove pokusy s ešte stále netradičným prístupom k zverejneniu novej tvorby, experimentovaniu s otvorenými licenciami či vyrovnávaním sa s pre súčasnosť typickým únikom materiálu dávno pred vydaním. Oboje je na druhej strane skôr veľmi šikovne nastavenou a podľa predajnosti aj úspešnou realizovanou obchodnou stratégiou.
„Ghosts I-IV“ bol v čase náhleho zverejnenia prezentovaný ako atypický projekt, zameraný predovšetkým na improvizáciu, intuíciu a voľné plynutie tónov či motívov. Dvojalbum Ghosts I-IV“ je tak výsledkom Reznorovej spolupráce s niekoľkými viac alebo menej známymi osobnosťami, z ktorých sa pod vyznenie niektorých kúskov azda najvýraznejšie podpísal dlhoročný občasný prispievateľ a neúnavný experimentátor Adrian Belew z legendárnych KING CRIMSON (blysol sa už kedysi dávno na „Downward Spiral“), ale rovnako aj Alessandro Cortini, jeden z novších spoluhráčov a zároveň jediný, čo prežil rozpustenie poslednej koncertnej zostavy. Po Reznorovi však najviac spoluautorsky prispel aj vyhľadávaný producent Atticus Ross. Tridsaťšesť inštrumentálnych skladieb prináša presne to, čo sľubovalo predstavenie na stránkach kapely, teda početné improvizácie a hranie sa s jednoduchšími motívmi a náladami. Niekoľko zasnených klavírnych fragmentov pripomenie časy „Fragile“, inokedy príde rad na nie vždy ľahko stráviteľnú, takmer remixovú elektroniku „Year Zero“, prípadne zásluhou Adriana Belewa v niektorých chvíľach konvergujú niektoré kúsky k postupom príbuzným poslednej radovke KING CRIMSON či jeho početným sólovým aktivitám. Na druhej strane pôsobia niektoré časti „Ghosts I-IV“ naozaj len ako fragmenty, nedokončené náčrtky motívov, ktoré sa neraz končia skôr, než sa ich podarí rozvinúť. Hoci ide v zásade o príjemné počúvanie, vhodné nielen ako nerušiaca kulisa, nejde sa zbaviť pocitu, že v prípade kratšej stopáže a prísnejšej selekcie vypúšťania jednotlivých „duchov“ by bol účinok oslnivejší. Odhliadnuc od spôsobu uvedenia albumu je „Ghosts I-IV“ zaujímavý predovšetkým tým, že sa Reznor pokúsil o niečo nové.
Ešte prekvapivejšie bolo zverejnenie ďalšieho albumu. „The Slip“ je dostupný tiež v niekoľkých digitálnych formátoch, avšak tento krát dostanete zadarmo naozaj kompletnú nahrávku. Opäť sa tak trochu rekapituluje, Reznor napríklad v prípade úvodnej dvojice „1,000,000“ a „Letting You“ tlačí na pílu smršťou beatov a gitarových efektov, ktorá pripomenie hlučný „Broken“ z úvodu minulej dekády. Nesmierne chytľavá „Discipline“, s prísnym rytmom presne v duchu jej názvu, predstavuje podobne ako nasledujúca „Echoplex“ typickú hitovku, vsádzajúcu na vkusne vkomponovaný klavír a výrazné vokálne melódie. Nebyť moderného zvukového šatu, do ktorého Reznor svoje albumy vždy balí, mohli sa obe skladby objaviť už na debutovom „Pretty Hate Machine“. Niektoré momenty takmer baladickej „Head Down“ zase pochádzajú z rodu hĺbavejších skladieb zdobiacich záver posledných dvoch albumov, ale motív akéhosi osobného vnútorného pochybovania je zase pokračovaním „Echoplex“. K rôznorodosti a zároveň proti prílišnej predvídateľnosti „The Slip“ prispieva druhá, kľudnejšia polovica albumu, ktorú otvára krátka klavírna zdrobnenina „Lights In The Sky“ a plynúci čas spomaľuje aj nasledujúca ambientná „Coronara Radiata“, v ktorej by ste márne čakali na Reznorov hlas. Kým záverečná „Demon Seed“ má svoj pôvod v jednej z dvoch bonusových vecí na „Ghosts I-IV“, postupne sa rozbaľujúca inštrumentálna „The Four Of Us Are Dying“ by na predchádzajúcom dvojalbume skôr zapadla.
Kým v prípade „Ghosts I-IV“ trochu trápili pochybnosti, či sa popri sprievodnej kampani nestáva hudba NINE INCH NAILS druhoradou, spontánna živelnosť, ktorú sa podarilo zachytiť na rýchlo pripravenom „The Slip“, vdýchla spolu s určitou surovosťou a neupravenosťou tomuto albumu niečo veľmi špecifické, čím doposiaľ žiaden zo starších albumov neoplýval. Akoby bolo cieľom podať poslucháčovi hudbu čo v najbezprostrednejšej podobe, blížiacej sa prvotným pocitom a zámeru autora, v čom „Ghosts I-V“ (sledujúc ten istý zámer) nie celkom jednoznačne uspel. Okrem toho, že takýto spôsob tvorby a distribúcie nahrávok nastolil mnoho otáznikov je celkom sympatické, že Reznor ako jeden z prvých (alternatívnych) mainstreamových umelcov prešiel od verbálnej kritiky fungovania hudobného priemyslu a volaní po zmene ku konkrétnym činom.
Hodnotenie:
„Ghosts I-IV“ – 7/10
„The Slip“ – 8,5/10
Dva rozdielne albumy z dielne NINE INCH NAILS a jedna spoločná myšlienka. Trent Reznor tak ako ho poznáme i nepoznáme.
Ghosts I-IV:
Trent Reznor
- spev a iné
Atticus Ross
- programovanie
Alessandro Cortini
- gitara, basgitara, cimbal
Adrian Belew
- gitara, elektronika, xylofón
Brian Viglione
- bicie
The Slip:
Trent Reznor
- spev a iné
Josh Freese
- bicie
Robin Finck
- gitara
Alessandro Cortini
- gitara, basgitara, klávesy
Atticus Ross
- programovanie
1. Ghosts I-IV:
2. Ghosts I
3. Ghosts II
4. Ghosts III
5. Ghosts IV
6. The Slip:
7. 999,999
8. 1,000,000
9. Letting You
10. Discipline
11. Echoplex
12. Head Down
13. Lights in the Sky
14. Corona Radiata
15. The Four of Us Are Dying
16. Demon Seed
Hesitation Marks (2013)
The Slip (2008)
Ghosts I-IV (2008)
Year Zero (2007)
Beside You In Time (DVD) (2007)
With Teeth (2005)
And All That Could Have Been (dvd+cd) (2002)
The Fragile (1999)
Closure (live) (1997)
The Downward Spiral (1994)
Fixed Ep (1992)
Broken Ep (1992)
Pretty Hate Machine (1989)
Vydáno: 2008
Vydavatel: The Null Corporation
Stopáž: 110:09 a 4
Produkce: Trent Reznor, Atticus Ross, Alan Moulder (Ghosts I-IV); Trent Reznor, Atticus Ross, Alan Moulder (The Slip)
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.